Di Dalam Hati Manusia

Sewaktu mengemas-ngemas laci di sebelah katil, I came across this sheet of paper with this piece of sayings, that I found very interesting and touching indeed, so I decided to share with all you readers….

Di Dalam Hati Manusia – Ibn Qayyim

Di Dalam hati manusia, ada kekusutan

dan tidak akan terurai

kecuali menerima kehendak Allah SWT,



Di Dalam hati manusia ada keganasan

dan tidak akan hilang

kecuali berjinak dengan Allah SWT,



Di dalam hati manusia ada kesedihan

dan tidak akan hilang

kecuali seronok mengenali Allah SWT,



Di dalam hati manusia ada kegelisahan

dan tidak akan tenang damai

kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya,



Di dalam hati manusia ada penyesalan

dan tidak akan padam

kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya

serta qadha dan qadarNya

serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya,



Di dalam hati manusia ada hajat

dan tidak akan terbendung

kecuali dengan kecintaan kepadaNya

dan bermohon harap dariNya.

Kesenantiasaan berzikir kepadaNya

adalah keikhlasan sebenar terhadap Dia…


Andai dunia dan isinya

diberikan kepada manusia,

masih tidak dapat lagi membendung

hajat si hamba…

“Sebahagian dari tanda matinya hati,

Iaitu jika tidak merasa sedih kerana

tertinggalnya satu amalan kebaikan,

juga tidak menyesal

jika terbuat suatu pelanggaran dosa.”

– Sheikh Ibn Ata’illah-

3 thoughts on “Di Dalam Hati Manusia

  1. Amboi Kak Meen,

    Merata lambang ‘love’ ni? Kak Meen nak jadi doktor cinta pulak ke? Atau jadi ustazah cinta, macam ustaz hasrizal, saifulislam tu? Bagus jugak tu…. tahniah. Bagus makalah Kak Meen ni. Teruskan….

    • salam haiza,

      Bila bercakap soal hati, kenalah keluar gambar hati kan? Tak layak pun nak jadi ustazah cinta… sekadar berkongsi rasa, mudah-mudahan ada berkat dan faedahnya, insyaAllah.

  2. syukran jazilan wa kathiran sy ucapkan bt penulis di atas perkongsian ilmu2 yg bguna utk muslimat2 kita.. trmkasih byk2.. =)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s