Archive | October 26, 2011

Hari itu, HIMPUN….(I)

Hari itu, tanggal 22 Oktober 2011. Ada jemputan kahwin anak teman sepengajian di US dulu. Maka kami merancang utk bertolak awal pagi Sabtu berkenaan, meninggalkan anak yang dalam pantang bersama menantu dan cucu, singgah sebentar di rumah anak menantu pertama, sebelum meraikan raja sehari di Taman Melawati, dan melanjutkan  plan sehari itu utk sama2 berhimpun di Shah Alam.

Semua kami sangat teruja, semua….walaupun anak kedua kami, suaminya dan bayi kecil berusia 9 hari terpaksa kami tinggalkan di Kuantan…baru sgt lagi utk ikut berjalan jauh.

Rufaydah bt Mohd Afiq

Sempat mengajak beberapa teman yg kami jumpa di kenduri tersebut utk sama2 ke HIMPUN ptg tu.

“Himpun tu apa kak meen?”

“La, kamu tak tengok TV, suratkhabar dan internet, facebook ke? Bukan kecoh ke promosi himpun kat media?”

Rupanya, ramai je yang dhaif tentang program ni, lalu ana mengambil sedikit masa menjelaskan kenapa dan utk apa himpun dilaksanakan.

“Harapan penganjur, semua umat Islam, despite fahaman politik masing2, despite beza gerak kerja NGO Islam etc, semuanya bergabung dan bersatu membuktikan kesatuan ummah demi aqidah. Maknanya, kita boleh bersatu demi aqidah, mudah2an musuh akan terkesan dgn kesatuan tersebut, kerana soal aqidah adalah soal pokok yg sgt penting yg wajib disepakati bersama oleh seluruh umat Islam.”

“Tapi, kenapa nak buat kat stadium? Nak di apakan kat sana kak meen?”

Junior ana terus musykil, dan ana mengambil peluang bercerita lagi, dalam masa yg sgt terhad ketika itu.

“Kita berkumpul di stadium supaya tak ganggu jalanan. Media akan ikut serta, liputan akan dibuat, bukan saja oleh media arus perdana, tapi setiap NGO dan badan yg terlibat, pasti akan buat laporan masing2, supaya mesej himpun sampai kepada semua di luar nanti.”

“Apa yang ada?”
Continue reading